FAQ
Vad är egentligen ett platsvarumärke, och varför behöver vi det? Härligt att du undrar - det är precis det vi behöver, ditt engagemang för vår gemensamma plats Kumla!

Här besvarar vi några funderingar, har du fler är du varmt välkommen att höra av dig till oss på visit@kumla.se
Vad menar vi när vi pratar om en plats varumärke?
Det är hur en plats – en stad, region, eller ett land – uppfattas av människor.
Vem bestämmer det?
Hur platsen vill vara och vill uppfattas är något alla på platsen är delaktiga i. Inget som exempelvis en kommun kan göra själv. Men ofta är det en kommun eller annan offentlig aktör som tar ansvar för att påbörja arbetet och involvera platsen i arbetsprocess och aktiviteter, tar riktning och gör en aktivitetsplan för ett långsiktigt arbete.
Varför behöver vi ha ett platsvarumärke?
Vi, och hela Sverige, står inför en framtid med färre barn som föds och en åldrande befolkning. I och med detta hårdnar även konkurrensen om våra invånare, besökare och företagsetableringar. Därför behöver vi fundera på hur vi ska utveckla och prata om vår plats. Och med en mer enad röst kommer vi också höras mer i dagens brus. Med inflyttning kommer även skatteintäkter som gör att vi kan utveckla platsen Kumla. Den utvecklingen handlar inte bara om kärnuppdraget - en god skola, vård och omsorg - utan även hur vi kan erbjuda ett gott liv (både vardag och fritid) med upplevelser, aktiviteter och evenemang. I Kumla har vi sagt vi vill uppfattas som en plats där det ska vara lätt att vara familj, en trygg plats att växa upp och bo på med en familjär känsla som visar sig i en omsorg om varandra över generationsgränserna, men också genom modiga beslut i utvecklingsfrågor. Och det här är en fråga för hela Kumla som måste involvera många människor.
Är inte arbete med platsvarumärket en onödig kostnad för platsens skattebetalare?
Aktivt arbete med ett platsvarumärke kan innebära en relativt hög intial kostnad, men det är en långsiktig investering som stärker platsens utveckling.
Gör andra kommuner och platser liknande arbeten?
Ja, många kommuner i Sverige förstår behovet av att jobba med en attraktiv plats för både invånare och besökare, och jobbar därför aktivt med platsens varumärke för att kunna göra satsningar för framtiden.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 26 juni 2025
- Sidan publicerad av:
- Piia Edh